Högdalens Budoklubb logotyp

Verksamhets­berättelse

Högdalens Budoklubbs Verksamhetsberättelse för 2017

Ju-jutsu i Högdalens Budoklubb

Under året har Högdalens Budoklubb bedrivit träning i Ju-jutsu Kai för barn och vuxna.

Knattar

Knattegrupperna, medlemmar 7 - 9 år, har haft 1 träningspass i veckan.

Mon

Mongrupperna, medlemmar 10 - 13 år, har haft 2 träningspass i veckan.

Vuxen

Vuxengrupperna, medlemmar från 14 år, har haft 3 träningspass i veckan.

Cecilia Bergdahl

Barnansvarig
Cecilia Bergdahl och Viktor Thand

Styrelsemöten

Under verksamhetsåret har klubben haft nio protokollförda styrelsemöten och löpande haft kontakt via e-post, telefon och i samband med träningstillfällen i dojon.

Avgifter för 2017 har varit:

Vår Höst
Knattar - 7 till 9 år 600 kr 600 kr
Barn/Mon - 10 till 13 år 900 kr 900 kr
Vuxna - nybörjare 1300 kr 1300 kr
Vuxna - kyu-graderade 1200 kr 1200 kr
800 kr 800 kr
Vår
Knattar - 7 till 9 år 600 kr
Barn/Mon - 10 till 13 år 900 kr
Vuxna - nybörjare 1300 kr
Vuxna - kyu-graderade 1200 kr
Höst
Knattar - 7 till 9 år 600 kr
Barn/Mon - 10 till 13 år 900 kr
Vuxna - nybörjare 1300 kr
Vuxna - kyu-graderade 1200 kr
eller instruktörer med C-instruktörslicens och uppåt

I terminsavgiften ingår klubbens medlemsavgift som är 150 kr/termin.

Marknadsföring

Till höstterminen beslutade styrelsen att ha en medlemskampanj för vuxna medlemmar. Kampanjen gick ut på att vid rekrytering av en ny betalande medlem så bjuder klubben den rekryterande medlemmen på ett valfritt förbundsläger.

Förbunds­anslutningar

Under året 2017 har Högdalens budoklubb varit ansluten till Riksidrottsförbundet genom sitt medlemskap i Svenska Budo & Kampsportsförbundet och i underförbundet Svenska Ju-jutsufederationen. Klubben har därmed tillhört distriktet Stockholms Budo & Kampsportsförbund.

Utöver ovanstående medlemskap har klubben även under året varit medlem i Svenska Ju‐jutsuförbundet.

Klubb­represen­tationer

Högdalens Budoklubb har under året varit representerad i Svenska Ju‐jutsuförbundets genom Bertil Bergdahls roll som kassör i förbundets styrelse.

Klubben skickade även representanter till Svenska Ju-jutsufederationens och Svenska Ju-jutsuförbundets årsmöten.

Invigning av aktivitetsyta i Rågsved

Den 27:e september invigde Stockholm Kommuns en aktivitetsyta i Rågsved. Högdalens Budoklubb var på plats under invigningen och erbjöd elever från omkringliggande skolor att prova på Ju-jutsu. Det var Olav Holten och Alfred Florhed som representerade klubben.

Årets instruktörer

• Victor Lisra
  • Viktor Thand

Medlemmar

Klubbens hedersmedlemmar är Bertil Bergdahl, Olle Hellberg, Holger Liljekvist, Magnus Karlsson, Li Sjökvist och Mathias Forsberg.

Klubbens hedersordförande Stig Forsberg har under året avlidit.

Under året har klubben haft totalt 96 medlemmar, varav 61 barn och 35 vuxna. Antal män/pojkar 63 och kvinnor/flickor 33.

Från förra årets medlemsantal på 107 har årets medlemsantal minskat med 11.

Utbildningar

Följande är instruktörs­kurser som klubbmedlemmar gått och hållit under året.

C-instruktörskurs i Kalmar

24 - 26 Februari

I februari hölls en C-instruktörskurs i Kalmar av Anders Bergström. Viktor Thand från Högdalens Budoklubb gick kursen och godkändes.

D-instruktörskurs i Högdalen

18 Mars

Johan Gustavsson från Högdalens Budoklubb höll en D-instruktörskurs i Högdalen för 6 deltagare. Martina Mäkelä från klubben gick kursen.

Barninstruktörskurs i Örebro

8 - 9 April

En barninstruktörskurs hölls i Örebro av Tobias Back. Viktor Thand från Högdalens Budoklubb gick kursen och godkändes.

Licensförlängningskurs i Hudiksvall

13 - 14 Maj

I maj arrangerades en licensförlängningskurs i Hudiksvall av Stefan Forsman. Martin Christenssen från Högdalens Budoklubb gick kursen och fick sin B-instruktörslicens förlängd.

C-instruktörskurs i Oxelösund

30 Juni - 2 Juli

I anslutning till Sommarlägret i Oxelösund höll Stefan Forsman en C-instruktörskurs. Alfred Florhed och Beatriz Boström från Högdalens Budoklubb gick kursen och godkändes.

A-instruktörskurs i Oxelösund

30 Juni - 4 Juli

I anslutning till Sommarlägret hölls även en A-instruktörskurs av stilchef Hans Greger. Monika Bachmayer från Högdalens Budoklubb gick kursen och godkändes.

C-instruktörskurs i Kalmar

21 - 22 Oktober

21/10 - 22/10 hölls en barninstruktörskurs i Kalmar av Johan Halvardsson. Alfred Florhed från Högdalens Budoklubb gick kursen och godkändes.

Uppvaktningar

Klubben uppvaktade Bertil Bergdahl, instruktör och kassör i klubben, som under höstterminen fyllde 65 år.

Graderingar

Vårtermin

Söndagen den 2:a juli graderade Martin Christensen från Högdalens Budoklubb tillsammans med Linus Nilsson från Upplands Bro BK till 4:e dan i Ju-jutsu Kai. Klubben uppvaktade på sedvanligt sätt med present och blommor.

Den 29:e maj höll Högdalens Budoklubb sina kyu-graderingar.

Knattegradering hölls den 20:e maj där 15 elever fick ytterligare ett nytt streck att sätta på sina bälten.

Nya grader

• 4:e dan - 1 person
  • 1:a kyu - 1 person
  • 2:a kyu - 4 personer
  • 4:e kyu - 1 person
  • 5:e kyu - 7 personer

Hösttermin

17:e och 18:e december hölls klubbens kyu-graderingar.

nästa grad godkändes.

13:e december hölls klubbens mon-graderingar och alla elever som försökte gradera upp till sin nästa grad godkändes.

Knattegradering hölls den 17:e december där 7 knattar från fortsättningsgruppen fick ytterligare ett nytt streck att sätta på sina bälten och 8 st nya medlemmar fick sina första streck.

Nya grader

• 1:a kyu - 1 person
  • 2:a kyu - 1 person
  • 3:e kyu - 1 person
  • 4:e kyu - 6 personer
  • 5:e kyu - 7 personer

Träningsläger

Ungdomsläger i ÄIvsjö

10 - 12 Februari

En medlem från Högdalens Budoklubb deltog på Älvsjös Ungdomsläger som hölls från 10/2 till 12/2. Instruktörer var bland annad Karin Ersson och Mimmi Cambladh.

Danträningsläger i Linköping

4 Mars

Ett Danträningsläger hölls i Linköping med Bertil Bergdal och Anders Bergström som instruktörer. 4 st medlemmar från Högdalens Budoklubb deltog.

Påskläger

14 - 17 April

Den 14/4 började årets första förbundsläger - påsklägret i Linköping. 227 st ju-jutsu-utövare från hela landet hade kommit för att under fyra dagar träna för Sveriges främsta instruktörer. Högdalens Budoklubb var på plats med 17 medlemmar.

Ashkan Okhovvatian från Högdalens Budoklubb kammade hem priset för aktivaste elev i 3:e kyu-gruppen.

Från klubben deltog 4 medlemmar i Påskkampen - påsklägrets stiltävling.

På fredagen 14/4 hölls den traditionsenliga klubbmiddagen. I år blev det på restaurang Jade i Linköping.

På lägret graderade Anders Bergström till 8:e dan och Ola Johansson till 7:e dan. Klubben uppvaktade Anders och Ola med en gåva.

Sommarläger

1 - 6 Juli

Sommarlägret, det andra av tre förbundsläger, lockade cirka 40 deltagare och hölls i Oxelösund från 1/7 till 6/7. Från Högdalens Budoklubb var det 1 person som deltog.

Under sommarlägret hölls även A, B och C-instruktörskurser som medlemmar från Högdalens Budoklubb gick. Läs mer under Utbildningar.

Under sommarlägret hölls dangraderingen där Martin Christensson graderade till 4:e dan. Läs mer under Graderingar.

Danträningsläger i Linköping

23 September

23/9 hölls ytterliggare ett Danträningsläger i Linköping av Bertil Bergdal och Anders Bergström. Även denna gång deltog 4 st medlemmar från Högdalens Budoklubb.

Träningsläger i Malmö

28 - 29 Oktober

Mats Andersén rapporterar från träningslägret i Malmö 28/10:

Svenska Ju-jutsufederationen arrangerade ett läger, med stöd från Björn Hornwalls Minnesfond, för alla stilar med sensei Atsushi Yamamoto. Lägret arrangerades helgen 28-29 oktober 2017 i Malmös Ju-jutsuklubb:s dojo. Detta var det femte lägret med en instruktör från en japansk ju-jutsustil, denna gång i Malmö.

Vi var ca 40 personer som deltog från olika stilar. Från Högdalens Budoklubb var det Bertil, Mats och Farshid.

Vi fick testa tekniker ur stilen Daito Ryu Aikiju-jutsu. Stilen har tränats i Japan under flera hundra år inom familjen Takeda.

Vår inbjudna instruktör Yamamoto-sensei som har sin huvuddojo i Osaka, tränar en av flera inriktningar inom Daito Ryu.

Atsushi Yamamoto är graderad till 5 Dan i Daito Ryu (vilket han tränat i 30 år) och han har precis fyllt 43 år. Han är instruktör på heltid och har cirka 100 elever under sig. Han reser till Tokyo för att undervisa en gång i månaden och är varje vecka i Kyoto på en annan klubb. Han besöker även regelbundet Nagoya. Han hade med sig två assistenter, Hiroshi Morita och Yuko Munakata, som båda tränar på hans dojo i Osaka.

Under helgen fick vi prova tekniker som definieras som ju-jutsu, vilket var relativt hårda självförsvarstekniker med mycket ledlåsningar och kast. Mycket Kote mawashi och Kote hineri-varianter. Smärta alltså!

Yamamoto-sensei anpassade tekniken till uke. När han gick runt och instruerade visade han variationer i utförandet. Jag fick känslan av att det fanns utrymme för individanpassning.

På lördagskvällen åt vi en middag tillsammans.

Jag kan verkligen rekommendera att åka på läger arrangerat med bidrag från Björn Hornwalls minnesfond. Det väldigt roligt att jämföra andra stilar och dessutom har man trevligt.

Norrlandsläger

3 - 5 November

Två medlemmar från Högdalens Budoklubb åkte på årets tredje och sista förbundsläger som hölls i Dragonskolan av Umeås Budoklubb.

Bältesläger i Brännkyrkahallen

11 November

Den 11/11 anordnade Älvsjö Ju-jutsuklubb ett bältesläger för kyu-grader. 4 medlemmar från Högdalens Budoklubb deltog i träningen som hölls av Stefan Forsman och Johan Landgren.

System­utvecklings­kurs

18 - 19 November

Stilchef Hans Greger och teknika komitténs ordförande Tony Hansson arrangerade en systemutvecklingskurs i Uppsala. Deltagare skulle ha minst 3:e dan och syftet var att testa nya tekniker och diskutera systemutvecklingen som genomförs just nu. Från Högdalens Budoklubb var det deltog Martin Christensson.

Lusseläger

9 December

Högdalens Budoklubb anordnade ett träningsläger för barn som tränar i mon-systemet. Lägret lockade 10 deltagare och var det första i sitt slag som Högdalens Budoklubb anordnat. Elitinstruktör Tobias Back kom för att hålla passen.

Det var lägerchef Cecilia Bergdahl som arrangerade det uppskattade lägret. Cecilia ordnade även en festlig lägeravslutning för deltagarna. Avslutningen bestod av en fiskdamm och besök från trollkarl Olav Holten som höll en uppskattad show för barnen.

Medlems­aktiviteter

Vårterminsavslutning

Den 31 maj anordnade klubben en terminsavslutning på Bandängen i Högdalen. Alla medlemmar och föräldrar till tränande barn var inbjudna. Många medlemmar, både vuxna och barn, kom dit för att spela brännboll, grilla korv och umgås.

Sommarträning

Under sommarmånaderna juni, juli och augusti var det uppehåll i den ordinarieträningen. Men vid 7 onsdagar under juni och augusti hölls träning för dom som ville. Utöver instruktörer från klubben gästinstruerade Linus Nilsson och Sebastian Esk.

Instruktörsträffar

Under vår- och höstterminen har 3 st instruktörsträffar hållits för klubbens instruktörer. På träffarna har ämnen som närvaroregistrering, dojo-etikett och systemuppdatering diskuterats.