Högdalens Budoklubb logotyp

Verksamhets­berättelse

Högdalens Budoklubbs Verksamhetsberättelse för 2016

Ju-jutsu i Högdalens Budoklubb

Under året har Högdalens Budoklubb bedrivit träning i Ju-jutsu Kai för barn och vuxna.

Knattar

Knattegrupperna, medlemmar 7 - 9 år, har haft 1 träningspass i veckan.

Mon

Mongrupperna, medlemmar 10 - 13 år, har haft 2 träningspass i veckan.

Vuxen

Vuxengrupperna, medlemmar från 14 år, har haft 3 träningspass i veckan.

Kassör

Barnansvarig
Fest- och kickoffansvarig

Styrelsemöten

Under verksamhetsåret har klubben haft nio protokollförda styrelsemöten och löpande haft kontakt via e-post, telefon, IP-telefoni(Skype) och i samband med träningstillfällen i dojon.

Avgifter för 2016 har varit:

Vår Höst
Knattar - 7 till 9 år 600 kr 600 kr
Barn/Mon - 10 till 13 år 900 kr 900 kr
Vuxna - nybörjare 1300 kr 1300 kr
Vuxna - kyu-graderade 1200 kr 1200 kr
800 kr 800 kr
Vår
Knattar - 7 till 9 år 600 kr
Barn/Mon - 10 till 13 år 900 kr
Vuxna - nybörjare 1300 kr
Vuxna - kyu-graderade 1200 kr
Höst
Knattar - 7 till 9 år 600 kr
Barn/Mon - 10 till 13 år 900 kr
Vuxna - nybörjare 1300 kr
Vuxna - kyu-graderade 1200 kr
eller instruktörer med C-instruktörslicens och uppåt

I terminsavgiften ingår klubbens medlemsavgift som är 150 kr/termin.

Marknadsföring

Annonsering gjordes på Facebook inför höstterminen i syfte att locka nya medlemmar till klubben. Från den 10/8 till den 10/9 låg annonsen ute till en kostnad av 6000 kr. Annonsen fick cirka 35 klickningar om dagen. Annonsen ledde till informationssidan för nybörjare på klubbens webbsida.

Förbunds­anslutningar

Under året 2016 har Högdalens budoklubb varit ansluten till Riksidrottsförbundet genom sitt medlemskap i Svenska Budo & Kampsportsförbundet och i underförbundet Svenska Ju-jutsufederationen. Klubben har därmed tillhört distriktet Stockholms Budo & Kampsportsförbund.

Utöver ovanstående medlemskap har klubben även under året varit medlem i Svenska Ju‐jutsuförbundet.

Klubb­represen­tationer

Högdalens Budoklubb har under året varit representerad i Svenska Ju‐jutsuförbundets styrelse genom Bertil Bergdahl.

Klubben skickade även representanter till Svenska Ju-jutsufederationens och Svenska Ju-jutsuförbundets årsmöten.

Styrelsemedlemmar har deltagit i ett av dom hallmöten som under året hållits i Högdalens sim‐ och idrottshall.

Årets instruktörer

• Sandra Rivas
  • Viktor Thand

Medlemmar

Klubbens hedersmedlemmar är Bertil Bergdahl, Olle Hellberg, Holger Liljekvist, Magnus Karlsson, Li Sjökvist och Mathias Forsberg. Hedersordförande är Stig Forsberg.

Under året har klubben haft totalt 107 medlemmar, varav 74 var barn och 33 vuxna. Antal män/pojkar var 64 stycken och kvinnor/flickor var 43.

Från förra årets medlemsantal på 88 st har årets medlemsantal ökat med 19 st.

Utbildningar

Instruktörs­licensiering under året

1/7 - 3/7 hölls B-instruktörskurs i Oxelösund av Anders Bergström. Felicia Miranda Wester från Högdalens Budoklubb deltog och är således nu en av Högdalens Budoklubbs B-instruktörer.

1/10 - 2/10 hölls licensförlängning i Lidingö av Stefan Forsman. Johan Gustavsson från Högdalens Budoklubb deltog och fick sin A-instruktörslicens förlängd.

Sjukvårdskurs i klubben

Den 15:e oktober anordnade klubben en sjukvårdskurs. Kursen innehöll hjärt- och lungräddning med hjälp av hjärtstartare samt lindning och tejpning av idrottsskador. Kursen lockade 8 deltagare och var mycket uppskattad.

Kursen leddes av Lotta Klang Bergström och Anders Bergström. Både klubbens medlemmar och medlemmar från andra ju-jutsuklubbar var välkomna att delta.

Uppvaktningar

Klubben uppvaktade Michael Sundqvist, medlem i klubben, som under hösten fyllde 50 år.

Graderingar

Vårtermin

Lördagen den 14:e maj hölls en dangradering i Uppsala. Där graderade Alex Östberg och Mikael Flodman, till 1 dan i Ju-jutsu Kai. Klubben uppvaktade på sedvanligt sätt med present och blommor.

Under våren gick en person upp till 2:a kyu, fyra personer till 3:e kyu och ytterligare fyra personer till 4:e kyu.

Alla elever i mongrupperna som försökte gradera upp till sin nästa grad godkändes.

Knattegradering hölls den 29:e maj där 10 elever fick ytterligare ett nytt streck att sätta på sina bälten.

Hösttermin

Söndagen den 11:e december hölls en dangradering på Bosön. Där graderade Tobias Lindström, Simon Skuteli, Olav Holten, Monika Bachmayer och Mårten Augustsson (Älvsjö Ju-jutsuklubb) till 1 dan i Ju-jutsu kai. Klubben uppvaktade på sedvanligt sätt medlemmar med present och blommor.

Under hösten gick två medlemmar upp till 2:a kyu, ytterligare två medlemmar till 3:e kyu och en medlem till 5:e kyu.

Knattegradering hölls den 18:e december där 9 knattar från fortsättningsgruppen fick ytterligare ett nytt streck att sätta på sina bälten och 11 st nya medlemmar fick sina första streck.

Träningsläger

Stockholmslägret

Den 16/1 hölls Stockholmslägret i Brännkyrkahallen. 10 st av Högdalens Budoklubbs medlemmar var på plats för att få träna för Bertil Bergdahl, Stefan Forsman, Martin Christensen och Musse Hasselvall.

Ungdomsläger i ÄIvsjö

En medlem från Högdalens Budoklubb deltog på Älvsjös Ungdomsläger som hölls från 12/2 till 14/2. Instruktörer var Stefan Forsman, Johan Landgren och Mårten Augustsson.

Påskläger

Den 25/3 gick årets påskläger, och därmed årets första förbundsläger, av stapeln. Under fyra dagar hade ju-jutsuutövare från hela landet samlats i Linköping för att träna för Sveriges främsta instruktörer. Högdalens Budoklubb var på plats med 17 tränande medlemmar, 34% av klubbens vuxna medlemmarna, vilket resulterade att klubben för andra året i rad tog hem priset för påsklägrets aktivaste klubb.

Beatriz Boström från Högdalens Budoklubb kammade hem priset för för aktivaste elev i 4:e kyu-gruppen.

Från klubben deltog 5 medlemmar i påsklägrets stiltävling. Tävlingsparet Emelie Grankvist och Beatriz Boström hamnade på 3:e plats i sin klass.

På fredagen 25/3 hölls den traditionsenliga klubbmiddag.

Kyu-läger i Brännkyrkahallen

Den 7:e maj anordnade Älvsjö Ju-jutsuklubb bältesläger för kyu-grader i Brännkyrkahallen. Högdalens Budoklubb hade 4 medlemmar på plats. Instruktörer var Olle Håstad, Stampe Kemi och Mimmi Cambladh.

Sommarläger

Det andra av Ju-jutsuförbundets tre förbundsläger hölls i Oxelösund från 2/7 till 8/7. Från Högdalens Budoklubb var det 7 personer som deltog under hela eller delar av lägret.

Alfred Florhed från Högdalens Budoklubb kämpade till sig priset för aktivaste elev i gruppen för 6:e till och med 3:e kyu.

Upplevelseju-jutsu i Visby

5-8 augusti hölls ett träningsläger i anslutning till medeltidsveckan i Visby. 2 medlemmar från Högdalens Budoklubb deltog och tränade för Karin Ersson och David Gülger.

Norrlandsläger

Fem medlemmar från Högdalens Budoklubb åkte på årets tredje och sista förbundsläger som hölls i Dragonskolan av Umeås Budoklubb.

Danträningsläger i Linköping

24/9 hölls ett träningsläger för dangraderade där 5 medlemmar från Högdalens Budoklubb deltog. Instruktörer var Bertil Bergdahl och Anders Bergström.

Svartbälteskurs

8-9/10 hölls ett läger på Bosön för svartbälten i Ju-jutsu Kai. 3 medlemmar från Högdalens Budoklubb var på plats. Instruktörer var Bertil Bergdahl, Stefan Forsman och Ove Gavelin.

Medlemsaktiviteter

Kickoff i samband med årsmöte

Efter klubbens årsmöte 13/2 anordnade klubben en kickoff med bowling och middag. Ett tiotal medlemmar deltog.

Träning med Stockholmsklubbar - vårtermin

Den 2 maj bjöd Kista Ju-jutsuklubb och Täby Ju-jutsuklubb bjöd in till gemensam träning i Tibblehallen! Klubben ordnade med samåkning med två bilar från Högdalshallen och flera medlemmar från Högdalens Budoklubb deltog. Instruktörer var Stefan Forsman och Vem var det mer?

Vårteminsavslutning

Den 1 juni, efter vårterminens sista pass, anordnade klubben en terminsavslutning på Bandängen i Högdalen. Alla medlemmar och föräldrar till tränande barn var inbjudna. Ca 45 personer kom för att spela brännboll, grilla korv och umgås.

Sommarträning

Under sommaren när ordinarie träning hade uppehåll hölls sommarträningspass för tränande i vuxengruppen. Instruktör som höll pass var Bertil Bergdahl, Stefan Forsman, Martin Christensen, Johan Gustavsson, Cecilia Bergdahl, Mats Andersén och Marcus Norell.

Träning med Stockholmsklubbar - hösttermin

29 augusti bjöd Högdalens Budoklubb in till gemensam träning i Högdalshallen. Ett 40-tal personer deltog i träningen som Stefan Forsman och Martin Christensen instruerade.

Julmiddag för instruktörer

Efter sista träningspassen för höstterminen bjöd klubbens alla av terminens aktiva instruktörer och hjälpinstruktörer in till en julmiddag på Herrängens gård.